Apple maakt $200 dollar winst per iPad Pro

Apple zal met de iPad Pro zo’n $200 dollar winst per stuk maken. Dat voorspelt RBC Capital, op basis van een analyse van de verschillende onderdelen en de overige kosten die Apple dient te maken. Dat is een relatief laag bedrag, gezien de hoge verkoopprijs van de grotere tablet.

Verwachte verkoop van 3 miljoen exemplaren

RBC Capital gaat er daarnaast vanuit dat Apple er de komende maanden in zal slagen om 3 miljoen exemplaren te verkopen. Dat betekent dat Apple elke maand een miljoen iPad’s zal weten te verkopen, goed voor een flinke winstmarge. Wat dat betreft zal de nieuwe iPad een belangrijke boost vormen voor het succes van Apple, dat de laatste tijd wat meer afhankelijk werd van de verkoop van de iPhone.

Apple zal Microsoft verslaan

Bovendien zullen dergelijke verkoopcijfers ervoor zorgen dat Apple er eenvoudig in slaagt om Microsoft met de Surface Pro te verslaan. De Microsoft Surface is nooit een groot succes geworden, al heeft het bedrijf de zakelijke markt er wel mee aan kunnen spreken. Het lijkt erop dat Apple de markt voor zakelijke klanten grotendeels over zal gaan nemen en daar bovendien een mooi bedrag aan zal verdienen. De winst per iPad Pro ligt echter relatief lager dan die bij de iPhone. Gemiddeld genomen kost een iPhone Apple ongeveer de helft van de verkoopprijs aan materialen, daarnaast dienen er nog wat kosten gemaakt te worden voor bijvoorbeeld het vervoer en de opslag.

Geen officiële cijfers Apple

Het is van belang om er rekening mee te houden dat het gaat om een voorspelling van RBC Capital, dat uiteraard geen toegang heeft tot de daadwerkelijke cijfers van Apple. De kans is groot dat het bedrijf binnenkort ook zelf aan zal geven hoeveel van de modellen er verkocht zijn. Over de winst per iPad Pro zal Apple waarschijnlijk geen uitspraken doen, waardoor we wat dat betreft af dienen te gaan op dergelijke voorspellingen. Over het algemeen geven ze een goed beeld van het bedrag dat Apple overhoudt aan de technologische apparaten die het verkoopt.